De D van Dokter en Dolfijn! - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Lisette Benthem - WaarBenJij.nu De D van Dokter en Dolfijn! - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Lisette Benthem - WaarBenJij.nu

De D van Dokter en Dolfijn!

Blijf op de hoogte en volg Lisette

26 Oktober 2012 | Nieuw Zeeland, Greymouth

Kia Ora! (= Maori-taal)

Onze laatste week Down Under is ingegaan. Wat gaat de tijd snel zeg! (Alhoewel ik het absoluut niet erg vind om binnenkort niet meer in een auto te hoeven leven:p). De berichtjes zijn steeds zo leuk om te lezen!:) Bedankt bedankt:) (en ga vooral doooooooooooooooooor met berichtjes sturen;). Ik zal onze belevenissen van de afgelopen week beschrijven. En dat ga ik lekker jufferig aan de hand van de datums doen:p.

Vrijdag 19 oktober
De vorige keer schreef ik over mijn erge buikpijn. Ik had gedacht dat het vanzelf wel over zou gaan, die vrijdagochtend stond ik ook ''gezond'' op. Maar na een tijdje kreeg ik weer zown pijn! Grrr. Volgens Mir moesten we nu echt maar eens naar de dokter gaan. Ik dacht dat het misschien nog een dagje kon wachten (want dokter = money), maar misschien was het toch wel verstandig om te gaan. Dus op weg naar een dokterspost in Dunedin. Toen ik binnenkwam werd ik opslag nog zieker: allemaal ziekige mensen en zown ziekenhuis-lucht. Maar goed, heel formulier invullen en toen wachten, wachten, wachten. We hebben wel een uur gewacht! Toen moest ik eeeeerst dokken:( 150 dollars. Grrrr sneu geld. Hoop maar dat ik het nog terug kan krijgen! De dokter was erg aardig en zei dat er een soort virus door de stad ging. Ik wilde vragen of dat alleen bij toeristen zo was of ook bij de lokale bevolking. Maar ik kon niet op het woord ''locals'' komen, dus ik vroeg ''also by normal people?''. Hahaha gelukkig begreep hij het wel. HIj had die ochtend al vier andere patienten gehad met ''mijn'' klachten. De dokter maakte verder nog even een praatje (hij was ook in Amsterdam en HIlversum geweest zei hij) en ik kreeg een recept mee voor een medicijn. Dit zou ook helpen tegen de pijn. Wij naar de ernaastgelegen apotheek: was het daar al uitverkocht! Hahahah... dus wij door de regen op zoek naar een andere: pills gekregen en rijden maar! Vandaag zouden we namelijk doorrijden naar Te Anau en dat zou nog wel iets van vier uur rijden zijn. Onderweg erg wisselend weer gehad. Je zag soms echt een 'scheidingslijn'' in de lucht: aan de ene kant heerlijk zonnig en aan de andere kant donkerheid. In Te Anau eerst een excursie naar Doubtful Sound geboekt (fjorden etc.). We wilden eigenlijk naar MIlford Sound MAAR!! daar moesten een heleboel stenen zo nodig net nu van de rosten afvallen, zodat de weg ernaar toe gesloten was;). De camping in Te Anau was trouwens erg mooi!

Zaterdag 20 oktober
Naar Manapouri gereden om daar op de boot naar Doubtful Sound te stappen. Eerst met de boot een stukje over een meer (volgens mij was dat Lake Manapouri). Tijdens de boottocht begon het te regenen en het is die dag NIET meer gestopt:(. Na de boot moesten we een stuk met de bus. We gingen erg hoog, want op een gegeven moment lag er zelfs sneeuw op de grond! Daarna weer op de boot. Een boottocht van ongeveer 3 uur gemaakt. Het was op zich mooi hoor, maar de regen verpestte het gewoon:(. Je zag weinig door de ramen en buiten werd je door de wind zowat het water in gestort (oke,dat is wat overdreven, maar om een beeld te geven:p). Op een gegeven moment werd ik erg slaperig in de boot. Gelukkig deden zoute chips wonderen!:).

Zondag 21 oktober
We wilden naar Queenstown rijden, maar nog ergens een mooie tussenstop maken. In mijn Nieuw Zeeland boekje hadden we iets gelezen over de Mavora Lakes. Dus wij naar het Visitor Centre (zijn we een graaggeziene gast tegenwoordig;). om ernaar te vragen. Daarna erheen gereden. Het laatste stuk was een ongeasfalteerd stenen pad. Wat een stof als je erover heen reed! Woow!!!. En de weg was niet een klein stukje.. nee... wel iets van 35 km! Maar goed, onze Spacy kon het aan. Een mooie wandeling daar gemaakt. Ook hier was alles weer goed aangegeven alhoewel je bij sommige watervalletjes/riviertjes even zelf moest bedenken hoe je erover heen kwam:p. Dat lukte aardig, todat ik een keer wegzakte! Mn schoenen en sokken drijfnat!!!! Iehhhh.... ze kunnen heel wat hebben hoor, maar totaal geheel onder water gaat ze toch te ver. Op een gegeven moment waren we het lopen wat zat en zagen de weg al in de verte. We dachten slim te zijn en over de weg terug te lopen. WIsten wij veel dat er verder op nog een brede sloot lag! Hahahah dus moesten we alsnog terug:p. Na de wandeling naar Queenstown gereden. Erg gezellig stadje! Mooie camping ook (wel ouderwetse inrichting). Onze camper stond gezellig langs een kabbelend beekje:p. Nice nature sounds:p.

Maandag 22 oktober
Vandaag een luie, maar heeeeerlijke dag gehad. Eerst uitgeslapen en gebrunched. Daarna een excursie naar MIlford Sound voor dinsdag geboekt, omdat het morgen mooi weer zou worden. We wilden daarna naar Queenstown lopen (de camping was echt vlakbij het stadje), maar (uiteraard) begon het toen te regenen. Dus even gewacht in de keuken/huiskamer. Toen toch maar naar het stadje gelopen. Leuke winkeltjes/cafeetjes etc. Erg gezellig! Even de Cookie Time ingelopen, waar we een gratis warm koekie kregen. How lovely:). Wat rondgelopen en daarna een overheerlijke muffin gegeten bij een Bakery. Vervolgens boodschappies gedaan. Daarna op zoek naar een gezellig restaurantje voor de avond. Want we hadden besloten dat we lekker uiteten wel een keertje verdiend hadden. Langs verschillende dingen gelopen en uiteindelijk bij Bombay Palace gegeten. Ohhhh wat was dat lekker! (mir moet steeds zo lachen, want bij al het eten roep ik dat het zoooo lekker is:P). Ik heb lamb pasanda gehad (sorry lammies:(. Met een spicy yoghurt salad en paneer paratha. Dat is een soort pannenkoek gevuld met kaas. Ohhhh zooooooo lekker! Mede hierdoor is me duidelijk geworden dat ik toch nog echt graag een keer naar Indonesie wil reizen. Ja ik weet dat India geen Indonesie is:p, maar gewoon een Aziatisch land;). Geslaagd daggie!

Dinsdag 23 oktober
Vandaag weer een zeer geslaagde dag gehad! Een lange dag ook vooral, want we moesten om 06:25 al klaar staan. Toen werden we namelijk opgehaal door Dean (de buschauffeur, die overigens niet stil kon zitten;). We komen ook weer in Te Anau, want daar stappen ook nog mensen in. Daar ook even gestopt. Op de weg naar MIlford Sound stoppen we verschillende keren om foto's te maken. En wat hebben we een geluk met het weer! Zooo zonnig:). We stoppen o.a. bij de Mirror Lakes en bij Monkey Greek. Oja, de Milford Road was weer open trouwens. Ja logisch, anders konden we er ook niet overheen natuurlijk:p. We hebben de plek met al die stenen wel gezien, wow! echt heftig. Lijkt me heel eng als je erbij bent en dat hele grut valt naar beneden... Vlak bij het einde moesten we nog door een tunnel. Op de boot gestapt en het was super. Heerlijk weer en en en en en dolfijnen in het wild gezien!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Wat was dat koewl zeg!!!!! Ze zwommen naast en achter de boot en het waren er best veel! Super super super!!! Ook nog pinguins en zeeleeuwen in het wild gespot:). Na een boottocht van ongeveer 2 uur weer terug met de bus. Het was een lange rit, maar ik vond het wel lekker zown busritje:p. 's avonds lekkere pasta gekookt.

Woensdag 24 oktober
Weg gereden uit Queenstown en..... na een uur weer terug gereden naar Queenstown, want ik had mn oplader in de camping-keuken laten liggen:(. Oeps..... dat hele stuk weer stuk (zunde van de benzine:(. Maar goed! Je moet toch wat. Doorgereden naar Wanaka. Ook een gezellig plaatsje, maar niet zo leuk als Queenstown. Boodschappen gedaan bij de New World en daar zagen we toch lekkere muffins!!! Niet te geloven. Van chocola en met nog grote stukken chocola erboven op. Ohhhhh het water loopt me nog in de mond als ik er aan denk:p. Maar we hebben ons in gehouden en netjes onze broodjes opgegeten:p. BIj het Visitor Centre (daar gaan we weer;) een exursie naar de Franz Josef Glacier geboekt! Toen naar Puzzling World. Erg leuk, allemaal optische illusies. Zo knap! Er was ook een doolhof, met aan elke hoek een huisje in een bepaalde kleur. De meeste mensen doen er tussen de 60 en 90 minuten over om alle huisjes te vinden en daarna naar de uitgang te lopen! Dus zeker geen kinderachtige doolhof, maar een serieuze opgave. Wij hebben echter na 1 huisje de emergency excit genomen(a). Tsjaa... we moesten immers nog 3 uur rijden naar Franz Josef en het was al tegen 16u. (Goed excuus toch?:).

Donderdag 25 oktober
Wat een bijzondere ervaringen vandaag gehad! Eerst zijn we naar het Kiwi-Centre geweest. En ja, we hebben de kiwi-vogel gespot. Leuk om te zien hoor, hun vacht is echt net een kiwi en ze zijn ook nog best groot (zown 40 cm gok ik). Het was mooi, maar wel klein voor het entreegeld van 30 dollar:(. Daarna naar het bureau van Heli Hike gegaan (volgens mij heette het zo), want want want!!! we zouden met een HELIKOPTER naar de Franz Josef gletjeser gaan en daar DOOR EN OVER HET IJS LOPEN!!!! Wij ons daar melden (nadat we eerst bij de verkeerde organisatie binnen waren gestapt:p). We moesten een veiligheidsformulier invullen en we kregen speciale kleren aan: een broek, jas, sokken, schoenen, handschoenen en een schoudertas. Ingepakt en wel liepen we met Lucas (de gids) naar de startbasis van de helikopter. Wat maakte dat ding een lawaai! Ik was een gelukkig mens, want ik mocht voorin zitten!:). Achterin de helikopter was plaats voor 4 en voorin voor 2 (en dan nog de piloot). Zooo gaaf in de helikopter! Mooi uitzicht! Maar stiekum was ik wel blij dat het ritje maar kort was (5 min.), want werd er wel wat draaierig van. Bovenop de gletsjer aangekomen moesten we spikes onder onze schoenen doen. Toen begon onze wandeling (van ong. 2 uur). Het was onwerkelijk om zo door het ijs te lopen. IK dacht steeds dat het nep was en ik in een 1 of andere animatie was beland, maar het was gewoon echt! Je moest ''aggresive'' lopen en je benen uit elkaar houden. En Lucas maar voorop lopen met zijn hakbijl;). Het was ook best nog warm. Sommige stukjes van de gletsjer waren heel smal en je moest zelfs een stukje glijden. En sommige stukken ijs hadden ook echt zown blauwe gloed. Weer met de heli terug gegaan. Wat een ervaring!!! Geweldig! Zo blij dat ik dit gedaan heb:). En nog een leuk extraatje: hierdoor konden we gratis naar de hot pools toe:). Dus wij 's avonds heerlijk in de warme baden gelegen. Daar kwamen we nog een Nederlandse gletsjer-gids tegen. HIj praatte wel heel erg Engels-Nederlands btw:p.

Vrijdag 26 oktober
Eigenlijk wilden we naar de Mount Cook, maar dan moesten we weer een heel stuk terug rijden:(. Dus besloten om richting de Arthurs Pass te rijden. Dat is een weg dwars door het land heen tussen Christchurch en Greymouth (ongeveer 290 km.). Er was daar ook een nationaal park. Daar hebbben we een wandeling gemaakt naar de Devil's Punchbowl Falls. Ik heb nog nooit zown mooie waterval gezien. Heel hoog en van boven heel smal en dan STORT het water naar beneden. Super mooi:). Daarna doorgereden naar Greymouth. Net gekookt (worstjes weer:p met heerlijke wokgroenten). We kwamen nog twee Nederlandse stellen tegen. En daarvan hebben er drie in het onderwijs gewerkt. Een tijdje met hen gekletst, leuk om ze te spreken! Ik heb ook zown zin om voor de klas te staan! Iedere keer als we langs een school rijden (en dat is nogal vaak) denk ik weer: ''ohhh.... ik wil echt weer juf zijn!). Dus ik hoop zeer sterk dat ik snel een leuke baan vind als ik terug ben. Als 1 van jullie toevallig nog opties heeft?:p Oja en dan nog iets anders. Misschien heb ik dit al opgeschreven, maar dan nog maar een keer:p. Ze hebben hier zoooooooo lekker eten! Echt hoor: taartjes, koekjes, mufins etc. En we koken 's avonds ook steeds zo heerlijk. Maar! helaas zitten we een groot deel van de dag op ons luie gat in de auto. Dus ik vrees dat ik meer kilo's mee naar huis ga nemen:(. NIet in mn koffer, maar aan mezelf geplakt;). Maar goed, dat komt ook wel weer goed:). Nou, volgens mij ben ik wel klaar met mijn verhaal!

Over een weekje FIji. Oja, ik had het even opgezocht, maar daar begint dus nu het regenseizoen:p. Hebben wij weer! Lekkere voorbereiding. Het is er dus warm, maar ook nat. Naja, dat is in ieder geval beter dan koud en nat;). En over twee weekjes weer thuis, heb ik stiekum toch ook best zin in. IK bedacht me nog dat ik ook nog nooit zo lang van huis ben geweest. (Liesje wordt volwassen:p).

Nou, ik ga even een kopje thee zetten:). Tot schrijfse/spreekse!

Liefs,
Lisette

  • 26 Oktober 2012 - 09:53

    Mirjam Welbergen:

    En nog steeds vind ik het geweldig om deze reis met jou te maken :) :) En ja. Zometeen zeer zeker nog een aflevering gtst ;-) X

  • 26 Oktober 2012 - 10:26

    Isabelle:

    Liesjeliesje!
    Haha echt Indisch verhaal heb je geschreven!:) 'Lekker, lekker eten':P En je hebt dolfijnen in het echt gezien en over het ijs gelopen! Super leuk! Ook nog foto's van gemaakt?:) Hopen dat het weer op Fiji meevalt, ondanks dat het regenseizoen begint, haha;)
    Heel veel plezier nog de komende twee weken en tot gauw!:)
    Liefs,xxxx en jullie krijgen nog de groetjes van Oom Ferdi en Hok

  • 26 Oktober 2012 - 10:44

    Oom Ferdi:

    Hé lucky Liesje,

    Wat een leuke verhalen weer. Ik krijg steeds meer zin om ook met vakantie te gaan. Straks brengen we ma en Isabelle terug naar Meppel. En misschien gaan we nog langs tante Ellen in Amersfoort. Hok wil ook nog naar de kringloop winkel. En ma wil nog een potje halma spelen,wat ze steeds verliest. 's Avonds gaan we weer terug naar Nieuwegein, want morgen moet ik weer werken.
    Groeten en nog veel plezier,
    Tante Hok & oom Ferdi.

  • 26 Oktober 2012 - 10:47

    Quivera:

    Hee meid,

    Fijn dat je toch langs een dokter bent gegaan. Ben je nu weer helemaal beter en fit? Wauw zeg mooi dat jullie dolfijnen in het wild hebben gezien. Pff jeetje wat gaaf zeg wat jullie allemaal meemaken. En idd over twee weken alweer thuis. Wat vliegt de tijd voorbij! Ben erg benieuwd naar jullie laatste weken en vooral naar de foto's.

    xxx Quivera

  • 26 Oktober 2012 - 11:10

    Kabonkel:

    Heeee Lisette,

    Ken jij me nog, na al die jaren. Ik hoorde van Piertje en Moffel dat je hier in de buurt met vakantie ben. Dan ben je vast wel groot geworden. Met halloween kom ik jullie een bezoekje brengen, wees maar niet bang.
    Groeten en kusjes van die grote, gemene en enge KABONKEL.

  • 26 Oktober 2012 - 12:18

    Merels:

    Lieve Lisette,

    Weer een heerlijk verhaal om te lezen! Ik zeg een goede start van de dag voor mij! Ik denk wel veel aan jullie hoor, maar volgens mij gaat het allemaal super goed. Gisteren sprak ik nog even met Corine en het ging uiteraard voornamelijk over onze twee favo reislustige outdoor-chicks! Ja we missen jullie wel, dat mag je best weten! :)

    Goed dat je naar de dokter bent geweest Lies, dat geld krijg je wel terug don’t worry (be happy ;)). Ik vind wel dat jullie het super knap aanpakken trouwens! Jullie testen zelfs het NZ zorgsysteem uit! Kijk, dat is pas een land in al haar facetten ontdekken!

    Nog een fijne laatste week(je) in NZ! Geniet er nog even van en alvast een fijne reis naar Fiji toegewenst! Nat en warm is de ideale combi, komt helemaal goed!

    Liefs,
    Merel

  • 26 Oktober 2012 - 15:14

    JJ:

    Op google maps de plaasten bekeken waar jullie geweest zijn .Mooooiiii. Gelukkig hebben ze in NZ ook docters. Ik dacht dat in NZ geen ziektes waren omdat iedereen een heleboel kiwis eet vol met vitamienen.
    Vandaag over 2 weken sta ik uiteraard op schiphol. Ik mis je wel heeeeeeel erg, maar gelukkig ben je binnenkort weer in Meppel. Ben heel benieuwd naar de fotos !!
    Tot snel.


  • 26 Oktober 2012 - 16:15

    Liesbeth:

    Hey Kiwi,

    Pa sop met die muffins.... straks moet je twee stoelen boeken in het vliegtuig terug!!!
    Wat gaat de tijd snel... nog twee weken. Wat het regenseizoen betreft kan het best wel meevallen. Wij hadden in Thailand ook regenseizoen en de meeste buien vielen 'savonds. En bedenk idd dat het wel warm is dus kun je gewoon zwemmen in die prachtige zee daar.
    Hier wordt het steeds kouder. Dit weekend wordt er zelfs al winsterse neerslag verwacht. Heeft toch ook wel zijn charme.... haardje aan, wijntje erbij. Maar toch zou ik liever op Fiji willen zitten!
    Geniet van jullie laatste stukkie.

    Groetjes Liesbeth

  • 26 Oktober 2012 - 19:07

    Gerrit Van Zalk:

    Hi Kiwi girls!

    Het is toch wat! Liesje op weg naar de volwassenheid en de status van wereldreizigster! Dat we dit als "oom" en "tante" nog mogen meemaken hahaha!
    Lies en Mir in een heli, op de gletsjer en ga zo maar door!!!!! Een wereldervaring! We genieten van jullie verhalen! Zijn zeer benieuwd naar de foto's!
    Fijn dat Lies zich weer beter voelt , kunnen jullie prettig aan het laatste deel van de reis beginnen, een vraag: die muffins...........kunnen/mogen die ook door de douane???????????

    Meiden...... geniet van de rest van de reis , voor je het weet staan jullie weer op Hollandse bodem.
    Geniet van het resort en al het moois op Fiji, tot die tijd nog maar even in jullie huus op wielties toer'n, het is af te tellen.......Veel plezier en tot gauw!

    Groetjes van Gerrit , Gre en Vera

  • 27 Oktober 2012 - 11:40

    Gerrit Welbergen:

    Hoi Lies,

    Wat weer een mooi reisverslag, allemachtig prachtig. Wat een belevenissen en dan gelijk zoveel. Mooi dat jullie flink wat foto's maken, want al die indrukken kun je op je eigen harde schijf toch ook niet allemaal bewaren, lijkt mij zo. Volgens mij kunnen jullie bij thuiskomst het beste een grote zaal regelen met groot filmdoek om al jullie gemeenschappelijke vrienden, kennissen en familie uit te nodigen voor een foto- en filmpresentatie. Wordt zeker een volle zaal. Moet je niet in de Boerhoorn maar in schouwburg Ogterop doen. 500 toeschouwers maal 5 euro entree; heb je de reiskosten voor een volgende wereldreis al vast te pakken. Lijkt me leuk om al jullie foto's te gaan bekijken; weet ik tenminste hoe het downunder er uitziet en scheelt mij dus de reiskosten. Ik hoop voor jou dat die medicijnman aan jou de goeie pillen heeft voorgeschreven en dat Mirjam intussen niet de verpleegster moet spelen vanwege verkeerde medicatie. Volgens mij hebben jullie zoveel adreline opgebouwd met al die reislust dat jullie alle plaatselijke virussen daarmee zonder meer de baas zijn. Ik wens jullie maar weer een voorspoedige reis toe met veel zon en goede moed. We gaan alvast uitzien naar het volgende verhaal.

    groeten van pa en ma Welbergen

  • 27 Oktober 2012 - 16:44

    Mamsie:

    He muffin-girl,
    Heb net een hele tocht gemaakt via YouTubeVideo naar Milford Sound en toen door naar
    Devil's Punchbowl. Hier werd ik meegenomen in een kano door de watervallen heen, schitterend wat wonderschoon! Nu krijgt jouw verhaal echt een "gezicht"!
    Kan haast niet wachten op alle foto's die je ons gaat showen.
    Super dat je opgeknapt/gelapt :) bent en met volle teugen weer kunt genieten van al 't moois dat "down under" te bieden heeft. Sensationeel zo'n helikoptervlucht!
    Wij zijn net terug van 'n paar dagen Utrecht, wel even iets anders dan New Z., hoewel wij hier ook heerlijk hebben gegeten (Indische rijsttafel met als hoogtepunt pisang-goreng met selfmade sambal!) Voor straks veel plezier op de Figi Islands, kan me voorstellen dat je er naar uitkijkt om weer eens in een ECHT bed te slapen!
    Kizz xx mam (ps ....dat stukje van Karbonkel, it WAS NOT me but........?!)

  • 29 Oktober 2012 - 21:57

    Linda:

    Heej Liesje,

    Ben wee helemaal bij met je mooie reisverhalen! Superervaring heb je daar! En door al die cookies en lekkers ook heel wat kilo's aangekomen? :P haha
    Toch ook wel wat jaloers hoor! Als ik zie wat voor mooie dingen je allemaal ziet en gave dingen je meemaakt...
    En volgens mij voel je je alweer heel wat beter ;) anders had je niet over zoveel lekkers geschreven :P

    Liefs Linda

  • 30 Oktober 2012 - 19:22

    Rob:

    Hee Lisette:)

    Ging het een beetje draaien in de helikopter?:P hahaha! Volgens mij was dat wel een super leuke excursie! Je hebt ook dolfijnen gezien! Leuk! Ik ook op Tenerife. We hebben daar een boottocht gemaakt. Toen zwommen de dolfijnen ook voor de boot. Het was wel een hele ruige zee toen:P Door de hoge golven kwam het water soms op het dek! Veel mensen werden zeeziek... maar als rondvaartschipper maak je dat natuurlijk ook wel eens mee en wij bleven lekker voor op de boot zitten:) Gelukkig heb je nu in NZ nog even mooi weer! Straks op Fiji hopelijk ook! Ik hoop dat je plannen om daar op het strand te liggen gewoon door gaan! Veel plezier de laatste weekjes! Groetjes aan Mirjam:) Tot op Schiphol

    Kusjes Rob:D

  • 03 November 2012 - 15:29

    Susanne:

    Jeetje wat sounds dat ontzettend goed allemaal!!!! Ik hoorde van je plannen een tijdje geleden al en ik vind het zeker leuk om te lezen. Echt een super avontuur, dat ga je nooit meer vergeten! De tijd zal wel voorbij zijn gevlogen. Geniet met de laatste volle teugen van jullie laatste dagen daar!! X Susanne

  • 04 November 2012 - 19:54

    Merel:

    hee lies,

    ik ben benieuwd naar jullie fiji avonturen, want ik neem aan dat jullie daar inmiddels al zijn haha, misschien ook nog wel niet. ik hoop dat jullie naar goed weer hebben en/of krijgen. heel veel plezier nog de komende tijd enne blijf je wel een beetje op de hoogte van bzv vraagteken.

    liefs
    merel

    p.s. excuses voor het ontbreken van hoofdletters en leestekens, maar mijn shift-toets is defect.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Greymouth

Lisette

Actief sinds 12 Sept. 2012
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 13574

Voorgaande reizen:

30 Juli 2018 - 30 Juli 2018

Canada

30 September 2012 - 09 November 2012

Hong Kong - Nieuw Zeeland - Fiji

Landen bezocht: