It's Fiji time! - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Lisette Benthem - WaarBenJij.nu It's Fiji time! - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Lisette Benthem - WaarBenJij.nu

It's Fiji time!

Blijf op de hoogte en volg Lisette

05 November 2012 | Fiji, Nadi

Bula bula! (Dit heb ik nu al wel 1000x gehoord;), het betekent welkom/hallo in het Fijiaans).

Daar is weer een reisverhaal! Misschien wel de laatste (of 1 na laatste):(, want onze reis loopt nu echt tegen het einde:(... snik snik. Haha niet helemaal hoor, heb ook wel weer zin om naar huis te gaan. Inmiddels hebben we Nieuw Zeeland achter ons gelaten en zijn we op FIJI! Om het voor mezelf (en voor jullie) een beetje leesbaar en logisch te houden zal ik weer per dag typen.

Zaterdag 27 oktober: It's raining (not men helaas)
Het was weer zaterdag en ''dus'' regende het in NZ. Toen we wakker werden in Greymouth viel het nog mee, maar toen we wegreden begon het te regenen en het is die dag ook niet meer opgehouden. Eerst zijn we naar de Pancake Rocks gereden en zijn daar naar het Visitor Centre geweest. Het meisje daar achter de balie kon best goed Nederlands, want ze had in NL gestudeerd:). Ze vertelde ons dat het vandaag de hele dag zou blijven regenen, maar ook dat het vanaf morgen beter zou worden. We zagen zonnetjes op het weerbericht staan! Hoera! Het plan opgevat om door te rijden naar Westport en dan daar naar de bioscoop te gaan (dat kan je doen als het regent:p). Ook vertelde het meisje ons dat je in de bieb in Westport gratis op internet kon, dat leek ons uiteraard ook wel wat. Aangekomen in Westport draaiden er geen leuke films en de bieb was al dicht:(. In een leuk restaurantje gezeten, maar dat sloot na een tijdje:(. ''Dan maar naar de camping'' dachten we. Maar we vonden dat we dan wel een muffin hadden verdiend. Oja, voordat we naar Westport reden waren we al eerst naar de New World in Greymouth gegaan, maar hadden ze daar geen bakery:(. Hoe was het mogelijk! Bij de New World in Westport hadden ze wel een bakery, maar niet de lekkere muffins die wij bedoelden. Toen naar de Countdown gegaan, daar hadden ze geen bakery. En we konden toch geen bakery meer vinden! Net alsof het een teken was dat we geen muffins meer mochten snoepen(a). Maar goed: die middag hebben we ons opgesloten in ons campertje en de hele middag gtst gekeken, terwijl de regen op het dak kletterde. En het was erg gezellig! Die avond hebben we het luifeltje niet opgedaan, omdat het wel erg hard regende. We waren er ook nog niet helemaal overuit hoe we het bed dan aan de ''voorkant'' langer konden maken, dus die avond hebben we erg krap gelegen:p.

Zondag 28 oktober: Van de regen in de zon
's morgens weer terug gereden naar de Pancake Rocks. Zoek maar op wat het is, dan begrijp je de benaming helemaal. Het was bewolkt en een piepje miezer, maar het mooie weer was in aantocht! We waren helaas te laat voor de blowholes, maar alsnog was het erg mooi. Toen doorgereden naar Buller Gorge Swingbrigde (De langste van NZ). Nog best spannend om over heen te lopen en vooral als er mensen passeren! Daar even rondgelopen. We wilden ook nog een langere route doen, maar dat was zo modderig dat we het snel gezien hadden. Ik had gisteren in de krant een advertentie gezien voor een medewerker voor de Pak 'n Save in Nelson dus naar Nelson gereden. Niet om te solliciteren, maar om er boodschappen te doen! Onze favoriete winkels was immers daar;). Maar we vonden hem al in Richmond, dus daar gestopt. En JAJAJA de muffin gekocht. Een chocolade muffin met een heuleboel chocola erover heen. Hiervan heerlijk genoten buiten in de ZON op de camping! Hoe heerlijk dat het gewoon kon!

Maandag 29 oktober: Abel Tasmanpark
Als Nederlanders mag je het Abel Tasmanpark natuurlijk niet overslaan, dus vandaag dat op het programma gezet. Door het park loopt de Abel Tasman Coastal Track, maar deze is ong. 38 km en duurt 2 tot 3 dagen. Hmm... dat was ons te lang;). Maar je kon ook prima gedeeltes van de tocht afleggen. Eerst naar Manarau gereden, vanaf daar met de watertaxi naar Anchorage. De boot lag al op een trailer en deze stond achter een tractor. Je kon er zo hup! op en de tractor reed half het water in, zodat er gevaard kon worden. Wat een wind zeg! Toen de eerste mensen uitstapten zagen we dat ze het laatste stukje door het water moesten lopen. Oeps! Niet over nagedacht, zo'n boot kan natuurlijk niet overal aanmeren... dus wij later ook hup onze broek optrekken en wandelschoenen+sokken uit en door het water banjeren. Gelukkig was het maar een ministukje. Wat een super omgeving was het daar! Goudgele zandstranden, veel natuur en een strakblauwe lucht:). We hebben ongeveer 14 kilometer gelopen in 3,5 uur (en er stond zeker 4,5 voor). Goed bezig geweest!

Dinsdag 30 oktober: Relaxing in the park
Ons plan van vandaag was: zoveel mogelijk genieten van de zon! Eerst naar Nelson gereden. Een leuke/grote stad. Daar bij House of Gifts erg leuke dingen gekocht. Daarna lekker gelunched en een park opgezocht. Van het Botanic Reserve hebben we niet zo veel gezien, want bij het eerste het beste grasveld zijn we al neergeplofd. Oh, wat hebben we daar lekker kunnen genieten van de zon! En EINDELIJK zijn we in een boek begonnen. Ik in Troostkind van Loes den Hollander. Wauw erg mooi! (ik heb hem uit inmiddels;). Daarna doorgereden naar Picton. Aan het laatste stuk van de weg leek maar geen eind te komen: wat een bochten! heel sportief naar de supermarkt GELOPEN ipv met de Spacy en een lekkere pasta gemaakt (ik kan wel een kookboek uitbrengen geloof ik).

Woensdag 31 oktober: Whale Watching
Hoera! De Whale Watching ging door vandaag! Maar eerst langs ''Couplaints'' (ik weet niet meer wat de naam precies was) gereden en een (uiteraard) muffin gekocht, ik had de cappuchino. Als we dichterbij Kaikoura komen zien we ineens een soort mist in de lucht hangen, heel vreemd. Gelukkig ook blauwe lucht en de watching gaat door! Eerst krijgen we een safety briefing en daarna met een busje naar South Bay, waar we op de boot stappen. Nou! Als je nog nooit last van zeeziekte hebt gehad dan zou je het hier wel krijgen! Wat een heen en weer gedeins (ook niet zo raar op een open zee misschien:p). Gelukkig hebben we wel 2 walwissen gezien:). Maar eigenlijk zie je niet zo veel hoor. Je ziet op een gegeven moment wat groots en grijs drijven en als hij naar beneden gaat en zijn staart omhoog komt is het wel mooi om te zien. Maar dat is maar even. Een mooie ervaring, maar het weegt niet op tegen de misselijkheid die je ervan krijgt.

Donderdag 1 november: Laatste hele dag in NZ
Oh, vandaag was ons laatste hele dagje in NZ alweer. Wat is de tijd gevlogen zeg! Ik merk trouwens dat ik ineens veel korter typ, maar ik heb niet zo veel tijd meer om te typen en ik wil nog ZOOOOOOOOOO veel schrijven!. Maar in ieder geval, ik ga weer verder. We hadden al veel muffins gehad, en '''dus'' wilden we vandaag graag iets anders lekker proberen. Bij een leuk wegrestaurantje ergens tussen Kaikoura en Christchurch gezeten. Ik had een lekker chocolade/caramel iets. En ik had een macciato besteld, omdat ik dacht dat het een latte macciato was en dat wel lekker was. Nou dat ding zonder latte was toch echt iets anders, want het was meer espresso wat ik kreeg. In zown minikopje en ik had zoo zin in koffie:(. In Christchurch eerst naar de RE: Start Mall geweest. Dat zijn allemaal winkeltjes in containers. Een soort noodcentrum. Leuk gemaakt. Daarna weer naar Vic's Bakery geweest. Voor de laatste keer boodschappies gedaan bij de Pak 'n Save en voorbereidingen getroffen voor onze reis morgen. Toen we een Super Shuttle (een soort taxi) lieten bellen wilden ze ons om 10u ophalen terwijl onze vlucht om 11u vertrok. Ik schrok me rot! Die vrouw zei echter dat je voor domestic flights maar kort van te voren aanwezig hoeft te zijn. Nou, voor de zekerheid hebben we ons toch maar om 9u op laten halen. Daarna nog even een zeer handig instructiefilmpje in elkaar gedraaid over ''Hoe de SpacyShip in slaapstand te krijgen''. Film komt binnenkort uit! Daarna uiteten geweest: (en sorry dat ik er alweer over begin, maar:) wederom heeeeerlijk gegeten! Penne met zalm en een lovely cheesecake. Don't worry: ik hoef nog niet mee te doen met de Afvallers XXL. (ook niet met XL).

Vrijdag 2 november: NZ-Fiji
Onze Spacschip weggebracht. Toch wel gek hoor, het was toch een beetje ons huisje geworden. Had nooit gedacht dat ik hem nog zou 'missen'. We hadden gelukkig geen schade of iets dergelijks. Alleen zou er nog een boete binnen kunnen komen (hopen van niet!). Inchecken op het vliegveld, handig bij een 1 of ander apparaat. De vlucht van Christchurch naar Aukland ging goed en was zo voorbij. In Aukland moesten we nog wel even haasten, want over anderhalf uur zou onze vlucht naar Fiji al vertrekken. Gelukkig gehaald! We zaten bij de nooduitgang. Daar lag ook een extra informatieblad waarop stond dat ze op deze plekken alleen mensen laten zitten die er goed genoeg uit zien om in case of een emergency te assisteren. Hahaha... nou ik geloof dat ze dan niet goed genoeg naar mij gekeken hebben;). De stewerd kwam zelfs nog even vertellen over de plekken. Voordeel van deze plek: veel beenruimte:). Ook deze vlucht ging snel voorbij. Toen we op Nadi aankwamen, merkten we gelijk dat het een stuk warmer was. Pff... klap in je gezicht! Door de douane en koffers ophalen en toen met een busje naar SmugglersCove: ons homy voor de komende dagen! Op weg hiernaar toe merkte ik gelijk dat ik een compleet andere wereld was beland: ik vond dat er vooral veel gras was, wegen met gaten, veel mensen op straat en het zag er vooral heel ''onaf'' uit. Het hostel/hotel was trouwens wel erg mooi. We hebben gelukkig een eigen kamer + badkamer. Moet er echt niet aan denken om met een stelletje wildvreemden op een kamer te liggen! Een man bracht onze koffers naar de kamer. Ik voelde me erg bezwaard dat hij zo met onze spullen liep te sjouwen. Maarja, dat zou wel zo '''horen'' hier. Toen we ons eenmaal genesteld hadden liepen we naar beneden om iets op te zoeken waar we konden eten. Maar ons hostel zit best een stukje van het centrum af en buiten het hostel zelf is er niet veel hierom heen (alleen andere hostels). Maar toen we beneden kwamen zagen we allemaal tafeltjes en stoeltjes aan het strand, fakkels, muziek, veel mensen. Kortom: gezelligheid! Dus hier heerlijk gezeten en gegeten. En een lekkere (non-alcoholic, zeer fijn!) cocktail gehad! Live is good! Toen we foto's op het strand wilden maken kwam er een jongen naar ons toe en hier hebben we een hele tijd mee gekletst (op een gegeven moment wilde ik eigenlijk wel gaan, maarja, hoe maak je dat op een aardige manier duidelijk?). Hij kwam uit Chili en we hebben hem gevraagd wat hij wist over NL. Ik ben altijd zo nieuwsgierig wat anderen van NL vinden en wat ze over weten. Nou, als eerste noemde hij (uiteraard) red light district. En verder kende hij Amsterdam en Rotterdam. En hij moest aan flowers denken en molens (zowel de ouderwetse als windmolens). En hij had het over de ''diek''. Nee, hij was niet op bezoek geweest op het Drentse platteland, maar hij dacht echt dat je een dijk uitsprak als diek. En hij moest erg lachen toen ik het woord ''dorp'' gebruikte;). We hebben hem nog maar even verteld over de lekkere nl kaas, het fietsen en de wooden shoes. Hij kon zich niet voorstellen dat dat lekker zou lopen (wij ook niet:P).

Zaterdag 3 november: Relaxing on the beach
Lekker geslapen en daarna ontbeten. Nou, het ontbijt was erg sober. Er was wel drinken, maar verder alleen witbrood met jam:p. Gelukkig vond ik uit dat je ook bruine suiker op brood kan doen. Wel heerlijk buiten gezeten! Daarna een excursie voor morgen geregeld en heerlijk in de zon gelegen. Het hostel staat op het strand. Alleen dit is niet het strand dat je bij Fiji zou verwachten. Het lijkt bijvoorbeeld best op Zandvoort;). Haha... voor de echte bountystranden zul je nog verder moeten reizen naar de wat meer onbewoondere eilandjes. Maar dat gaan we morgen doen! Heerlijk op een ligbedje gelegen, gelezen en geluierd. Op een gegeven moment werd het erg warm en zijn we maar in de schaduw gaan zitten. 's avonds met de taxi naar het centrum geweest. Overal word je met een vrolijk ''Bula!'' begroet en willen ze van alles weten. In een thais/indiaans restaurantje gegeten. Kregen we nog een mooie bloem in ons haar:).

Oh, ik heb nog maar 10 minuten om te typen. Ik kan snel typen, maar het gaat me nu echt niet meer lukken om gisteren en vandaag ook nog te beschrijven:(. Jammer! Maar misschien ga ik binnenkort nog even op internet en dan maak ik het verhaal af:). Even kort: gisteren naar Mana Island geweest en vandaag naar het centrum van Nadi. Morgen weer een excursie waarbij we een echt Fijiaans stadje gaan bezoeken en ook een school! Ben benieuwd!

Lieve allemaal: ik ga nu echt! Tot snel schrijfse en heel veel liefs vanuit een zonnig Fiji! (Ohhh ik wil echt nog zoooo veel meer schrijven but no time). Sjit nu heb ik nog niet eens verteld wat Fiji time inhoudt! Denk maar aan: ''just relaxing/je kan je niet druk maken met warm weer, het excuus voor alles wat niet of te laat geregeld wordt: it's FIJI-TIME!

xxxxxxxxx

• 05 November 2012 - 09:40

Liesbeth:

Zo, dat klinkt een stuk beter dan al die regen!! Jullie zullen de muffins waarschijnlijk al missen.
    Hier is het nu echt herfst. Volop bladeren op de grond en ook veel regen.
    Geniet nog even van jullie paradijs en alvast een hele goede terugreis toegewenst.

Liesbethxx

• 05 November 2012 - 11:05

Quivera:

Bula bula Liesje!

Super leuk om jullie (bijna) laatse ervaringen te lezen! Haha moet ook lachen om jouw verhalen! En voorlal om dat lekkere eten! Ik denk dat ik wel mee had kunnen doen met de afvallers XXL! Ben erg benieuwd naar jullie foto's. Genietse nog de laatste paar dagen en ik zie jullie hopelijk snel!! Wow wat is die tijd gevlogen zeg!

Xxx Quivera

• 05 November 2012 - 11:52

Liane:

Geniet van de laatste mooie dingen daar :D,, heerlijke reis gemaakt zeg :D

Geweldig :D

• 05 November 2012 - 14:09

Mama:

Hoi Lisette,

Heb even Fiji-time genomen en zit nu heerlijk in het herfstzonnetje op de bank jouw verhaal te lezen.
    Wat heb je toch veel meegemaakt de afgelopen weken, daar aan t andere eind vd aardbol!
    De walvissentocht zal zeker een geweldige ervaring zijn geweest, you'll never forget!
    Nog n paar dagen te gaan op Fiji, weet je trouwens dat daar de film "The Blue Lagoon" is opgenomen? Nog veel bounty genot met lots of muffins binnen handbereik, we kijken uit naar jullie thuiskomst as vrijdag en staan om 6.30 uur (Hollandse tijd, GAAP, GAAP!) op Schiphol!!

Mamsie xxxxx (....niet al bruin bakken, zo "sneu" voor de thuisblijvers ha, ha!)

• 05 November 2012 - 15:30

Merel:

Hee Lies! Nog heel veel plezier de laatste daagjes, geniet er maar lekker van! Ik hoop je snel weer te spreken, Liefs Merel

• 05 November 2012 - 16:00

Esther:

Lieve Lies,

Geniet van de laatste daagjes!

Veel liefs Es

• 05 November 2012 - 22:50

Linda:

Heej Lies,

Weer een heerlijk verhaal om te lezen!!! Had al een paar dagen zitten kijken of er al weer een verhaal was!! Geniet nog van je paar laatste daagjes, voor je het weet is het voorbij en zit je in het koude, regenachtige kikkerlandje!

Liefs, Linda

• 06 November 2012 - 21:23

Gerrit Van Zalk:

Hoi Fiji girls,

Fijn dat alles nog steeds goed gaat met jullie, onvergetelijke ervaringen opgedaan tijdens deze reis! Vandaag Election day in de VS, wie gaat het winnen...... Barack of Mitt. Morgen zullen we het weten........
    Dit wordt ons laatste bericht voor jullie tijdens de reis, goede reis terug naar ons koude kikkerland, 6 weken zijn omgevlogen!!!!!!!!!
    Wij hopen jullie snel te zien en de foto's en verhalen live te zien/horen.

Nog even genieten.................see you soon!!!!

Groeten van Gerrit, Gre en Vera

• 07 November 2012 - 15:38

Opa En Oma:

Dag Lisette,
    Zitten gezellig aan de koffie bij Jan Jaap en Trudy. Hebben net jouw reisverslag gelezen, wat heb je weer veel meegemaakt. Eet de laatste dagen maar geen muffins meer, wacht maar op de stamppot, het is hier echt herfst! We drinken alvast een glas op je thuiskomst,
    tot spoedig ziens!
    Liefs,